Mad og Mennesker

Mad er brændstof for krop og udvikling, men mad er også meget mere end det. Mad er sanseoplevelser, mad er natur og kultur, og mad er ofte en vigtig ingrediens i vores fællesskaber.

I Børnehuset spiser vi sammen hver dag, og vi har naturligvis en mad- og måltidspolitik, som du kan læse om her (link).

Vi vil gerne bidrage til, at børnene får en åben og nysgerrig tilgang til et varieret udbud af fødevarer. Børnene skal opleve, at der er forskellige råvarer på forskellige tidspunkter af året, og de skal vide, hvor maden kommer fra.

I vores lille køkkenhave er børnene med til at så, vande, beskytte og høste, samt at smage på og evt. tilberede det, vi har dyrket.

I skolekøkkenet, som vi besøger med jævne mellemrum, er børnene med til at tilberede årstidernes grønsager eller råvarer, vi har hentet i naturen. De er med til at lave en dej, ælte og opleve, hvad der sker, når den hæver, og når den bliver bagt.

Når børn har været med i processerne, hvad enten der er tale om dyrkning eller madlavning, stimuleres nysgerrigheden og lysten til at smage noget, man aldrig har prøvet før.

Nysgerrigheden kan også stimuleres, når der er fortællinger knyttet til madoplevelsen. Her kan det være, at vi kigger på den mad, der hører sammen med nogle af årets traditioner, eller måske spiser vi mad fra andre kulturer.

  • Køkkenhave
  • Bålmad
  • Madlavning
  • Traditioner
  • Bondegårdsbesøg
  • Årstidens råvarer
  • Mad fra naturen
  • Bagning
  • Mad fra andre lande
  • Sanseoplevelser
  • Fingrene i det